Marta Handzlik-Rosuł
Ukończyła prawo na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe z Prawa Medycznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego; od ponad 15 lat zajmuje się prawem oświatowym i prawem pracy. Po latach postanowiła powrócić także do prawa medycznego, którym zajmowała się podczas pracy w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz współpracując z wydawnictwem Wolters Kluwer. Jest autorką i współautorką książek, komentarzy i artykułów dotyczących tych dziedzin prawa, którymi zajmuje się na codzień.
Od wielu lat prowadzi szkolenia w zakresie prawa oświatowego oraz prawa medycznego.
Autor tekstu
KROK 1- DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWANA
Jeśli nie czujesz się jeszcze na siłach, aby zakładać działalność gospodarczą, bo boisz się, że wydatki Cię przerosną, a jednocześnie wiesz, że w pierwszych miesiącach wpływy będą stosunkowo niskie możesz wybrać działalność nierejestrowaną. Gdy uzyskasz stabilizację i przychody wzrosną- przejdziesz na inną formę prowadzenia biznesu.
Aby móc prowadzić działalność nierejestrowaną należy spełnić kilka warunków:
dochód nie może przekraczać 50% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia (w 2022r. jest to kwota 1505 zł)
podatnik w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej,
należy uzyskać numer NIP (jak to zrobić dowiesz się za chwilę),
trzeba posiadać kasę fiskalną.
W przypadku działalności nierejestrowanej odliczyć można koszty na zakup kosmetyków, lakierów do paznokci, szminek, natomiast potwierdzeniem zakupu będzie paragon lub dokument wewnętrzny. Jednak najbardziej właściwym postępowaniem byłaby faktura imienna na zakup takowych rzeczy.
Wspomniałam wcześniej o tym, że przy działalności nierejestrowanej także należy posiadać nr NIP. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) służy do ewidencji podatników, a także płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Dotyczy to wszystkich podatników zarówno tych, którzy płacą podatki oraz tych, którzy korzystają w całości z podmiotowych i przedmiotowych zwolnień podatkowych.
NIP nadawany jest przez urząd skarbowy w formie decyzji administracyjnej na podstawie złożonego przez podatnika zgłoszenia identyfikacyjnego. Wygasa natomiast z mocy prawa.
O numer NIP należy ubiegać się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania po wypełnieniu formularza NIP-3 (dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej).
KROK 2- TWÓJ SALON SIĘ ROZWIJA- PORA ZAŁOŻYĆ DZIAŁALNOŚĆ
Przedsiębiorca otwierający zakład kosmetyczny może wybrać dowolny rodzaj działalności gospodarczej oprócz spółki partnerskiej. Najczęściej wybieraną działalnością przez kosmetyczki jest jednoosobowa działalność gospodarcza (wpis osoby fizycznej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Prowadząc działalność, która będzie przynosiła większe obroty, warto wziąć pod uwagę spółkę osobową czy kapitałową. Należy zwrócić uwagę, że decydując się na inny rodzaj prowadzenia działalności niż jednoosobowa, niesie to za sobą szereg konsekwencji. Chociażby prowadzenie bardziej skomplikowanej formy księgowości i rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Dlatego najpopularniejszą formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza i to na niej się tutaj skupimy.
Założenie działalności zaczyna się od wypełnienia formularza CEIDG-1. Kosmetyczka podaje w nim swoje dane, adres firmy, przedmiot działalności firmy, datę jej rozpoczęcia oraz wybraną przez siebie formę opodatkowania (o tym jeszcze powiemy za chwilę). CEIDG-1 można złożyć na kilka sposobów - drogą elektroniczną, osobiście lub pocztą.
Składając formularz przez internet, wymagany jest podpis elektroniczny lub profil zaufany. Wzór wniosku dostępny jest na stronie www.ceidg.gov.pl. Znajduje się także w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw gospodarki.
Składając wniosek osobiście, należy formularz zanieść do dowolnego urzędu miasta lub gminy. Można to zrobić także z pomocą poczty, listem poleconym. Wówczas urząd przekształca wniosek papierowy na wersję elektroniczną i przesyła do CEIDG.
Niezależnie od formy złożenia formularza, czynność ta jest bezpłatna. Konsekwencją wypełnienia wniosku jest zgłoszenie działalności gospodarczej do rejestru przedsiębiorców – Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), do urzędu skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorca zostaje także wpisany do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w ramach Głównego Urzędu Statystycznego.
Co za tym idzie, złożenie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jeżeli jednak nie chcecie płacić ZUS-u przed faktycznym rozpoczęciem działalności, należy zwrócić uwagę na datę, którą wpisujecie w formularzu (można wpisać późniejszą, niż dzień składania samego formularza).
Przy zakładaniu działalności należy także wskazać nr PKD działalności. Numer PKD zakładu kosmetycznego jest taki sam, jak dla zakładu fryzjerskiego: 96.02 Z "Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne". Jest to spore ułatwienie dla przedsiębiorców planujących prowadzenie salonu kosmetycznego i fryzjerskiego, gdyż wpisuje się wtedy tylko jeden numer.
KROK 3- JAKA FORMA OPODATKOWANIA?
Do niedawna zakłady kosmetyczne mogły korzystać z tak zwanej Karty podatkowej. Niestety reforma podatkowa (bardziej znana pod nazwą „Polski ład”) zlikwidowała możliwość korzystania z karty podatkowej przez nowych przedsiębiorców. Pozostaje więc do wyboru opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałt, podatek liniowy.
Od wybranej formy opodatkowania zależy nie tylko ostateczny dochód, który jest „wynagrodzeniem” dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą, ale również wysokość składki zdrowotnej, której nie można odliczyć od podatku na starych zasadach. Dlatego decydując się na konkretną formę opodatkowania należy wziąć pod uwagę:
jakie przychody osiągasz (planujesz osiągąć);
czy generujesz wysokie koszty uzyskania przychodu;
jakie dodatkowe koszty, które możesz odliczyć, generuje Twoja działalność;
czy rozliczasz się samemu, czy z małżonkiem;
z jakich ulg i preferencji planujesz skorzystać w danym roku;
czy świadczysz usługi na rzecz byłego pracodawcy i przeszedłeś na samozatrudnienie;
czy planujesz skorzystać z kwoty wolnej od podatku.
Gdy już odpowiesz sobie na powyższe pytania musisz zdecydować się na jedną z poniższych form (zmiana będzie możliwa dopiero za rok- nawet jeśli okaże się, że Twoje założenia co do działalności były błędne):
a) Podatek na zasadach ogólnych (skala podatkowa)
dla dochodów do 120 tys. zł podatek wynosi 17%, powyżej 120 tys. zł 32%;
składka zdrowotna w wysokości 9% od dochodu (min 270 zł);
kwota wolna od podatku 30 tys. zł (kwota zmniejszająca podatek to 5100 zł rocznie);
możliwość korzystania z ulg m.in. na dzieci oraz ze wspólnego rozliczenia się z małżonkiem;
ulga dla klasy średniej w granicach rocznego przychodu pomiędzy od 68 412 zł do 133 692 zł;
„zerowy” PIT dla dużych rodzin z 4 lub więcej dzieci (nawet 116 tys. zł);
możliwość odliczania kosztów uzyskania przychodu.
b) Podatek liniowy
stała stawka 19% podatku od dochodu;
składka zdrowotna 4,9% od dochodu (min. 270 zł);
brak kwoty wolnej od podatku;
możliwość rozliczania ulg i kosztów działalności;
„zerowy” PIT dla dużych rodzin z 4 lub więcej dzieci (85 tys. zł).
c) Ryczałt ewidencjonowany
podatek od przychodu;
stawki podatku w zależności od prowadzonego rodzaju działalności (8,5% dla salonów kosmetycznych);
składka zdrowotna w 3 progach zależnych od przychodu (od 60% do 180% przeciętnego wynagrodzenia);
brak możliwości rozliczania kosztów uzyskania przychodu i ulg;
brak kwoty wolnej od podatku;
„zerowy” PIT dla dużych rodzin z 4 lub więcej dzieci (85 tys. zł);
nie można skorzystać, jeśli świadczy się takie same usługi na rzecz byłego pracodawcy jak na umówię o pracę w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.
Jak widać wybór formy opodatkowania nie jest prosty. Trudno tu jednoznacznie wskazać, która forma będzie w 100% korzystna dla danej działalności (choć oczywiście z różnych wyliczeń wynika, że najbardziej korzystną formą dla salonów kosmetycznych jest ryczałt. Na drugim miejscu znajduje się podatek liniowy).
KROK 4- A CO Z VATEM?
W przypadku prowadzenia salonu kosmetycznego bardziej opłacalne dla przedsiębiorcy będzie wybranie zwolnienia z VAT. Wynika to z faktu, że kosmetyczka świadczy usługi w większości na rzecz podmiotów, które nie są podatnikami VAT (osoby prywatne). Warto zaznaczyć, że korzystając ze zwolnienia z VAT ze względu na limit obrotów wynosi on 200 tys. złotych - do takiej kwoty podatnik może być zwolniony z VAT.
KROK 5- SKŁADKI ZUS
Rozpoczynając prowadzenie salonu kosmetycznego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej podatnik ma obowiązek zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS.
Zgłoszenia dokonuje się najpóźniej 7 dni po założeniu działalności, we właściwym wg miejsca zamieszkania oddziale ZUS, na druku ZUS ZUA (jeżeli salon kosmetyczny jest jedynym miejscem pracy podatnika) lub ZUS ZZA (jeżeli oprócz salonu pracuje jeszcze w innym miejscu i podlega jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu bądź podatnik zdecydował się skorzystać z ulgi na start).
Informację o wyliczonych składkach na ubezpieczenia dostarcza się w deklaracji rozliczeniowej (formularz ZUS DRA).
Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają prowadzenie zakładu kosmetycznego jako jednoosobowa działalność gospodarcza, mają prawo do skorzystania z preferencyjnych składek ZUS przez okres 24 (pełnych) miesięcy. Dzięki temu, przez dwa lata będą opłacać obniżone składki na ubezpieczenie społeczne (bez dobrowolnego chorobowego). Podatnicy korzystający z preferencyjnych składek ZUS nie odprowadzają także składek na Fundusz Pracy. Dodatkowo przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności może również skorzystać z tzw. ulgi na start, która polega na zwolnieniu z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne przez 6 miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
KROK 6- WYMOGI SANITARNE
Do 2012 roku podstawowym źródłem wiedzy na temat wymogów sanitarnych obowiązujących salony kosmetyczne i fryzjerskie było Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Niestety od tamtego czasu rozporządzenie już nie obowiązuje, a nowego póki co nie ma (choć trwają prace nad tym aktem prawnym).
Na czym więc należy się opierać przy ustalaniu, jakie wymogi sanitarne powinien spełnić gabinet kosmetyczny?
Czasami Inspekcja Sanitarna nadal opiera się na nieobowiązującym rozporządzeniu (dlatego warto mieć je na uwadze). Czasami poszczególne oddziały Inspekcji Sanitarnej wskazują, jakie przepisy należy brać pod uwagę przy otwieraniu gabinetów kosmetycznych.
Przy świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych należy zachować wymogi określone w Ustawie z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 poz. 947 ze zm.).
Wobec powyższego należy wskazać, iż przy świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych należy bezwzględnie zapewnić utrzymanie należytego stanu higieniczno-sanitarnego narzędzi i sprzętu używanych podczas świadczenia usług, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiednich warunków do mycia, dezynfekcji oraz przechowywania czystych wydezynfekowanych narzędzi i sprzętu, oraz przestrzegać wymogów sanitarno-higienicznych przez osoby świadczące usługi.
Ponadto, osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi. Przedmiotowe procedury powinny regulować sposobów postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji oraz sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry błon śluzowych, oraz dekontaminacji pomieszczeń i urządzeń.
I to w zasadzie tyle- póki co konkretnych przepisów nie ma.
Wczytując się w przepisy należy wskazać, że zakład kosmetyczny powinien spełniać następujące wymagania techniczne:
- powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu.
wejście do zakładu kosmetycznego stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej; nie może prowadzić przez pomieszczenia nie związane z zakresem wykonywanych usług.
W zakładach kosmetycznych powinny być wydzielone:
- pomieszczenia, w których świadczone są usługi wyposażone w umywalki z ciepłą i zimną wodą;
- pomieszczenie/miejsce do spożywania posiłków oraz szatnia dla osób zatrudnionych w zakładzie, - szatnia wyposażona w szafki do przechowywania odzieży własnej i ochronnej;
- poczekalnia lub miejsce dla klientów z wydzielonym wieszakiem na odzież wierzchnią.
W zakładach powinny być wydzielone:
- pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie kosmetycznym, wyposażone w miskę ustępową, umywalkę z ciepłą i zimną wodą, w zasięgu ręki dozownik zawierający mydło w płynie (w razie potrzeby dozownik ze środkiem do dezynfekcji rąk) oraz ręczniki jednorazowego użytku;
- miejsce/pomieszczenie do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości, wyposażone w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi zlew lub w przypadku więcej niż 3 stanowisk dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór ze złączką do węża i wpust podłogowy z syfonem.
Obiekt musi być zaopatrzony w instalację wodociągową lub wodę z własnego ujęcia; punkty poboru wody muszą być zaopatrzone w bieżącą, zimną i ciepłą wodę.
Obiekt musi być zaopatrzony w instalację kanalizacyjną. Nieczystości płynne odprowadzane są do sieci kanalizacyjnej lub do zbiornika bezodpływowego (w przypadku szamba własnego). W przypadku szamba własnego zakład musi posiadać umowę na wywóz nieczystości płynnych z firmą posiadającą wymagane zezwolenie. Podczas kolejnych kontroli sanitarnych należy udostępniać do wglądu ostatnią fakturę dotyczącą wywozu nieczystości płynnych.
Zakład kosmetyczny musi posiadać wentylację: grawitacyjną, mechaniczno-wywiewną (dotyczy solariów, masaży, natrysków, łaźni), mechaniczną podciśnieniową.
I jeszcze na koniec tematu wymogów sanitarnych należy dodać, że nie ma obowiązku zgłaszania rozpoczęcia działalności, ale może się zdarzyć, że trzeba będzie zasięgnąć opinii sanepidu w
niektórych, konkretnych sytuacjach, np.:
na etapie zmiany sposobu użytkowania lokalu,
w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
w przypadku odstępstwa od warunków technicznych, czy bezpieczeństwa i higieny pracy (np. wysokość lokalu).
Słowem- obowiązku zgłoszenia nie ma, ale Sanepid wychodzi z założenia, że „byłoby miło” gdyby właściciel salonu kosmetycznego takiego zgłoszenia dokonał.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, służy jedynie jako punkt wyjścia i nie stanowi porady prawnej, ani też nie może zostać uznany za świadczenie pomocy prawnej, w tym poradę, opinię prawną, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie czy też chęci ich wyrażenia. Zawarte w niniejszej publikacji informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie. Jeśli chcesz skonsultować z nami dany artykuł- napisz do nas: prawnik@medicalpr.pl
KONTAKT
Medical PR © 2022
Stronę stworzono wykorzystując kreator stron www So Blue Sky