Inne spojrzenie na obowiązek szczepień 
w sektorze ochrony zdrowia.

Marta Handzlik-Rosuł 

Ukończyła prawo na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe z Prawa Medycznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego;  od ponad 15 lat zajmuje się prawem oświatowym i prawem pracy. Po latach postanowiła powrócić także do prawa medycznego, którym zajmowała się podczas pracy w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz współpracując z wydawnictwem Wolters Kluwer. Jest autorką i współautorką książek, komentarzy i artykułów dotyczących tych dziedzin prawa, którymi zajmuje się na codzień.

Od wielu lat prowadzi szkolenia w zakresie prawa oświatowego oraz prawa medycznego.

Autor tekstu

21 lutego 2022

Niedawno pisałam o tym, że nałożenie obowiązku szczepień na pracowników służby zdrowia w drodze rozporządzenia godzi w konstytucyjne zasady i może skutkować tym, że nie będzie jak tego obowiązku wyegzekwować.

 

Im bliżej jednak terminu wejścia w życie rozporządzenia, tym więcej pojawia się głosów wskazujących, że pracodawcy mają możliwości wyegzekwowania tego obowiązku od swoich pracowników.

Szczepienie przeciwko COVID-19 zostało zakwalifikowane jako obowiązkowe w oparciu o art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 z późn. zm.)., upoważniającego Ministra Zdrowia do ogłoszenia stanu epidemii, ustanowienia m.in. obowiązku przeprowadzenia szczepień ochronnych oraz grup osób podlegających tym szczepieniom.

To z kolei oznacza, że obowiązek tych szczepień aktualny będzie tak długo, jak długo trwać będzie stan epidemii. Uchylenie rozporządzenia w sprawie ogłoszenia stanu epidemii skutkować będzie uchyleniem podstawy prawnej obowiązku szczepienia, o ile szczepienie przeciwko COVID-19 nie zostanie do tego czasu ujęte w rozporządzeniu w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

Dodatkowo zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o działaności leczniczej podmiot leczniczy ma obowiązek zapewniać udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach. Już z samej treści powyższego przepisu wynika, że podmiot leczniczy dysponuje uprawnieniem do weryfikowania stanu zdrowia pracownika, przy czym nie chodzi tu wyłącznie o zasady ogólne, tj. uprawnienia pracodawcy wynikające z ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy. Zamieszczenie cytowanego zapisu w ustawie o działalności leczniczej ma inny cel niż zapisy działu X k.p. (bezpieczeństwo i higiena pracy). 

Warto bowiem podkreślić, ze przepis art. 17 ustawy o działalności leczniczej stanowi warunek wykonywania działalności leczniczej, co prowadzi do wniosku, że podmiot leczniczy musi dysponować uprawnieniem do weryfikowania, czy warunki dotyczące stanu zdrowia określone w obowiązujących przepisach zostały przez osoby zatrudnione lub wykonujące czynności zawodowe na jego terenie spełnione. Cytowana regulacja ma jednak ograniczone zastosowanie: dotyczy wyłącznie podmiotów leczniczych (tj. PWDL wpisanych do rejestru wojewody), nie ma zaś zastosowania do praktyk zawodowych. 

Dodatkowo jak wynika z art. 211 k.p., przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Do podstawowych obowiązków pracownika w tym obszarze Kodeks pracy zalicza znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych, stosowanie środków ochrony zbiorowej, poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarskich, jak również współdziałanie z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zgodnie zaś z art. 108 k.p. za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca może stosować karę upomnienia lub nagany oraz karę pieniężną. Schemat postępowania prowadzący do skorzystania z możliwości nałożenia kary porządkowej powinien wypracować indywidualnie każdy pracodawca, uwzględniając takie elementy jak: powiadomienie pracowników o terminie, w jakim winni wykonać obowiązek, i sposobie udokumentowania wykonania obowiązku szczepienia, jak również wyjaśnienie, czy jego niewykonanie może być traktowane jako naruszenie przepisów BHP. 

Co ważniejsze!- wobec uznania szczepień przeciwko COVID-19 za obowiązkowe nie można także wykluczyć możliwości wypowiedzenia pracownikowi umowy z powodu braku poddania się szczepieniu. Skoro bowiem mamy do czynienia z obowiązkiem prawnym dotyczącym warunku wykonywania pracy, niezastosowanie się do tego obowiązku może stanowić co najmniej przesłankę utraty zaufania do pracownika.

Dodatkowo pracodawca ma szereg instrumentów (takich jak nagrody, premie uznaniowe, udzielanie urlopów w terminie pożądanym przez pracownika), by zmotywować pracowników do szczepień. Może bowiem tak operować tymi instrumentami, aby pracownikom zwyczajnie bardziej opłacało się być zaszczepionymi.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, służy jedynie jako punkt wyjścia i nie stanowi porady prawnej, ani też nie może zostać uznany za świadczenie pomocy prawnej, w tym poradę, opinię prawną, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie czy też chęci ich wyrażenia. Zawarte w niniejszej publikacji informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie. Jeśli chcesz skonsultować z nami dany artykuł- napisz do nas: prawnik@medicalpr.pl

15 marca 2022
Nie jest tajemnicą, że pracownicy salonu kosmetycznego narażeni są na bezpośredni kontakt z klientem, w szczególności ze skórą klienta, a także z materiałem biologicznym, np. krwią.
12 marca 2022
W salonach, w których wykonywane są zabiegi ingerujące w skórę ubezpieczenie OC (choć obecnie nieobowiązkowe) powinno być jednym z najważniejszych narzędzi mających wspomóc kosmetyczkę/ kosmetologa w sytuacji, gdy pojawią się
03 marca 2022
Ostatnie dni przynoszą niedobre wieści od naszych wschodnich sąsiadów. Wojna powoduje napływ obywateli Ukrainy, którzy szukają w naszym kraju spokoju i bezpieczeństwa. Część z nich złoży wnioski o status uchodźcy,
21 lutego 2022
Niedawno pisałam o tym, że nałożenie obowiązku szczepień na pracowników służby zdrowia w drodze rozporządzenia godzi w konstytucyjne zasady i może skutkować tym, że nie będzie jak tego obowiązku wyegzekwować.
16 lutego 2022
W czwartek (10.02) Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Kosmetologii „Przyjazna Kosmetyka” opublikowało listę zabiegów, które mogą zniknąć z gabinetów kosmetycznych. Lista ta została przekazana Ministerstwu Zdrowia przez lekarzy. „Wypłynęła” w związku
01 lutego 2022
Od 1 marca wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20.03.2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Nowelizacja zakłada, że niektóre grupy zawodowe będą zobowiązane

KONTAKT

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celach marketingowych, w tym na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysłanej przez Medical Public Relations z siedzibą w Gdyni ul. Wrocławska 75 A, zgodnie z Ogólnym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204z zm.)

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Medical PR © 2022

Stronę stworzono wykorzystując kreator stron www So Blue Sky