Tarcza antykryzysowa

Marta Handzlik-Rosuł 

Ukończyła prawo na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe z Prawa Medycznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego;  od ponad 15 lat zajmuje się prawem oświatowym i prawem pracy. Po latach postanowiła powrócić także do prawa medycznego, którym zajmowała się podczas pracy w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz współpracując z wydawnictwem Wolters Kluwer. Jest autorką i współautorką książek, komentarzy i artykułów dotyczących tych dziedzin prawa, którymi zajmuje się na codzień.

Od wielu lat prowadzi szkolenia w zakresie prawa oświatowego oraz prawa medycznego.

Autor tekstu

11 maja 2020

Stan prawny maj 2020

DEFINICJE

 

Ilekroć w poradniku jest mowa o:

  1. ustawie o zwalczaniu COVID-19, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. Poz. 374);
  2. ustawie nowelizującej, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawie z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2

 

PRACODAWCA – PRACOWNIK (ZLECENIOBIORCA)

 

  1. Badania profilaktyczne pracowników podczas epidemii

 

  • W sytuacji ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (od dnia ogłoszenia danego stanu) zawiesza się wykonywanie obowiązków dotyczących przeprowadzania między innymi okresowych badań lekarskich pracowników
  • Zawieszenie wykonywania obowiązków ma charakter czasowy bowiem po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo po odwołaniu stanu epidemii, pracodawca i pracownik są obowiązani niezwłocznie podjąć wykonywanie zawieszonych obowiązków i wykonać badania w okresie nie dłuższym niż 60 dni od dnia odwołania danego stanu.
  • W przypadku badań wstępnych i kontrolnych (po nieobecności z powodu choroby trwającej co najmniej 30 dni) i w braku dostępności do lekarza uprawnionego do przeprowadzenia badania wstępnego lub kontrolnego, badanie takie może przeprowadzić i wydać odpowiednie orzeczenie lekarskie inny lekarz. Jednak trzeba pamiętać, ze orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza traci moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo od dnia odwołania stanu epidemii. Orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza włącza się do akt osobowych pracownika.

 

  1. Szkolenia BHP pracowników podczas epidemii

 

  • W okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii dopuszcza się przeprowadzanie szkoleń wstępnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy i służby w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Trzeba jednak pamietać, że za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie można przeprowadzić

         - instruktażu stanowiskowego:

     a) pracownika zatrudnionego na stanowisku, na którym występuje narażenie na działanie czynników      niebezpiecznych;

               b) pracownika przenoszonego na stanowisko, o którym mowa w pkt a.

  • W sytuacji, gdy termin przeprowadzenia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy lub bezpieczeństwa i higieny służby przypada w:

             a) okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub

             b) w okresie 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie zostani ogłoszony stan epidemii, albo stanu epidemii

     – termin ten wydłuża się do 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie      zostanie ogłoszony stan epidemii, albo stanu epidemii.

 

  1. Przestój ekonomiczny lub obniżenie wymiaru czasu pracy oraz związane z tym świadczenia

 

  • Przedsiębiorcy, których dotknął spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 mają dwie możliwości: wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżenia wymiaru czasu pracy pracowników oraz możliwość uzyskania świadczeń na pokrycie części wynagrodzeń pracowników.
  • W sytuacji, gdy u przedsiębiorcy wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, przedsiębiorca może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19. 
  • Środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przysługują na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 i 321) od przyznanych świadczeń.
  • Aby móc skorzystać z tych rozwiązań pracodawca:
  1. musi być przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców;
  2. nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. (z zastrzeżeniem możliwości zawarcia umowy z ZUS lub uzyskania decyzji w sprawie spłaty zadłużenia);
  3. nie spełnia przesłanek do ogłoszenia wobec niego upadłości;
  4. został dotknięty spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.

 

WAŻNE! Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

 

  • Przez spadek obrotów rozumieć należy spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
  1. nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego, lub
  2. nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.

 

  • Zgodnie z przepisami przedsiębiorca jest uprawniony by:
  1. wypłacać pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepis.w o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy;
  2. obniżyć wymiar czasu pracy pracownika o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepis.w o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

 

  • Trzeba jednak pamiętać, że skorzystanie z ww. uprawnień wymaga od pracodawcy  zawarcia porozumienia, które określi warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Porozumienie zawiera pracodawca wraz z działającymi w zakładzie związkami zawodowymi, a w razie ich braku – z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Procedura wymaga również udziału okręgowego inspektora pracy.
  • Porozumienie zawarte z pracownikami musi mieć formę pisemną i zawierać określenie co najmniej:
  1. grup zawodowych objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy; 2) obniżonego wymiaru czasu pracy obowiązującego pracowników;
  2. okresu, przez jaki obowiązują rozwiązania dotyczące przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.

 

WAŻNE! Przy ustalaniu warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie obowiązują zasady dotyczące wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy.

 

  • Podkreślić w tym miejscu należy, ze rozwiązania te stosuje się nie tylko do pracowników w rozumieniu przepisów prawa pracy, ale także odpowiednio do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecania, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu.
  • Kolejna pomocy przyznawana (wyłącznie na wniosek pracodawcy), ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, ale co istotne pomoc jest udzielana w następstwie wystąpienia COVID-19 pozwala pracodawcy na uzyskanie:
  1. dofinansowania do wynagrodzenia pracownika objętego przestojem ekonomicznym, w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepis.w o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Trzeba jednak pamiętać, że dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku;
  2. dofinansowania do wynagrodzenia pracownika, któremu obniżono wymiar czasu pracy o 20%, do wysokości połowy wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepis.w o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

 

Ważne!- dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu;

 

  1. środków na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 i 321) od przyznanych świadczeń, o których mowa w pkt 1 i 2.

 

  • Świadczenia oraz środki, o których mowa powyżej, przysługują przez łączny okres 3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
  • Wnioski o przyznanie pomocy składać należy do dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Do wniosku o przyznanie świadczeń przedsiębiorca dołącza następujące dokumenty:
  1. kopię umowy zawartej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub kopię decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia, jeżeli przedsiębiorca miał zadłużenie z tytułu składek i zawarł umowę z ZUS lub uzyskał decyzję w sprawie spłaty zadłużenia;
  2. kopię porozumienia, w którym określono warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.

 

  • We wniosku o przyznanie świadczeń przedsiębiorca składa oświadczenia o spełnieniu pozostałych warunków przyznania pomocy. Oświadczenia przedsiębiorca składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. W razie stwierdzenia brak.w formalnych wniosku o przyznanie świadczeń, właściwy organ w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu wniosku wzywa przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie terminu wniosek o przyznanie świadczeń pozostawia się bez rozpoznania.

 

  1. Świadczenie postojowe

 

  • Świadczenie to przewidziane zostało dla wsparcia przedsiębiorców- zwłaszcza dla samozatrudnionych oraz osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. Świadczenie to jest wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i co do zasady jego wysokość opiewa na kwotę 2080 zł.
  • Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna.
  • Co ważne kwota świadczenia jest nieopodatkowana i nieoskładkowana.
  • Świadczenie postojowe przysługuje:
  1. osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą;
  2. osobie wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia lub inną umowę o świadczenie usług, do której   stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło;

         - w razie, gdy nie podlegają one ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

 

  • Warto pamiętać, że dla uzyskania świadczenia postojowego musi zostać spełniona przesłanka, polegająca na zamieszkiwaniu na terytorium Polski, zaś wyżej wskazane osoby muszą być:
  1. obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub
  2. posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
  3. strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub
  4. cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

  • Co do zasady świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepis.w o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w 2020 r. nie więcej niż trzykrotnie.
  • Świadczenie postojowe przyznawane jest na wniosek osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą lub osoby wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia lub inną umowę o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, składany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

 

Ważne! - w przypadku osoby wykonującej umowę cywilnoprawną wniosek składany jest do ZUS-u za pośrednictwem odpowiednio zleceniodawcy lub zamawiającego.

 

  • Wniosek o świadczenie postojowe może być złożony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
  • Wniosek zawiera:
  1. dane osoby uprawnionej: imię i nazwisko, numer PESEL, numer NIP, gdy go nie nadano, numery PESEL i REGON, adres do korespondencji (w przypadku osób wykonujących umowę cywilnoprawną), nazwę skróconą płatnika składek w przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą;
  2. wskazanie rachunku płatniczego osoby uprawnionej prowadzonego w kraju lub wydanego w kraju instrumentu płatniczego;
  3. dane odpowiednio zleceniodawcy albo zamawiającego za pośrednictwem którego składany jest wniosek (imię i nazwisko, nazwę skróconą, numer NIP, a jeżeli nie nadano tego numeru – numery PESEL i REGON, adres do korespondencji);
  4. inne informacje niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia postojowego;
  5. podpis wnioskodawcy.

​​​​​​​

  • W przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą wniosek zawiera również oświadczenie potwierdzające spełnienie ww. warunków, ale również uzyskanie w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe przychodu o co najmniej 15% niższego od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc, jeżeli nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
  • W przypadku zleceniodawcy lub zamawiającego, musi on załączyć do wniosku kopię umów cywilnoprawnych, a także oświadczenie potwierdzające:
  1. niedojście do skutku lub ograniczenie wykonywania umowy cywilnoprawnej z powodu przestoju w prowadzeniu działalności,
  2. datę zawarcia i wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej,
  3. uzyskanie przez osobę wykonującą umowę cywilnoprawną w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o świadczenie postojowe, przychodu nie wyższego niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepis.w o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku,
  4. otrzymanie oświadczenia od osoby wykonującej umowę cywilnoprawną, że nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu oraz o wysokości uzyskanych przychodów z innych umów cywilnoprawnych.

 

Ważne!- wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.

 

  • Świadczenie postojowe może zostać przyznane ponownie, na podstawie oświadczenia osoby uprawnionej, której wypłacono świadczenie postojowe. Wypłata po raz kolejny świadczenia postojowego może zostać dokonana nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty świadczenia postojowego.
  • Warunkiem przyznania kolejnego świadczenia postojowego jest wykazanie w oświadczeniu, że sytuacja materialna wykazana we wniosku o przyznanie świadczenia, nie uległa poprawie.
  • Odmowa prawa do świadczenia postojowego następuje w drodze decyzji, od której  przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach ustawy – Kodeks Postępowania Cywilnego dla postępowań w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych.
  • Co ważne- osoba, która pobrała nienależnie świadczenie postojowe, jest obowiązana do jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi.
  • Za nienależnie pobrane świadczenie postojowe uważa się świadczenie:
  1. przyznane lub wypłacone na podstawie fałszywych oświadczeń lub dokument.w albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd przez osobę pobierającą świadczenie lub odpowiednio zleceniodawcę lub zamawiającego;

​​​​​​​​​​​​​​

  • Decyzji zobowiązującej do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia postojowego nie wydaje się później niż w terminie 5 lat od dnia, w którym wypłacono nienależne świadczenie postojowe.

    

 

ZASIŁKI, ULGI, PODATKI I POMOC PRZEDSIĘBIORCOM

  1. Zasiłki dla pracowników i ubezpieczonych

 

  • Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje m.in.

  1. w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu COVID-19, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad:

         a) dzieckiem w wieku do ukończenia 8 lat,

     b) dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,

  1. w przypadku zamknięcia szkoły, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, ośrodka wsparcia, warsztatu terapii zajęciowej lub innej placówki pobytu dziennego o podobnym charakterze z powodu COVID-19, do których uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy oraz funkcjonariuszowi służb mundurowych, zwolnionemu od pełnienia służby, z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dorosłą osobą niepełnosprawną.

​​​​​​​

WAŻNE! Po 24 maja 2020 r. prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego zostało utrzymane jedynie w szczególnych sytuacjach związanych z opieką nad dzieckiem lub osobą niepełnosprawną.

I tak, zasiłek ten przysługuje:

  1. w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do których uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu COVID-19 ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy oraz funkcjonariuszowi służb wymienionych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej zwolnionemu od pełnienia służby z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego  – przez okres nie dłuższy niż 14 dni;

  2. w przypadku zamknięcia szkoły, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, ośrodka wsparcia, warsztatu terapii zajęciowej lub innej placówki pobytu dziennego o podobnym charakterze z powodu COVID-19, do których uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy oraz funkcjonariuszowi służb wymienionych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej zwolnionemu od pełnienia służby, z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dorosłą osobą niepełnosprawną  - przez okres nie dłuższy niż 14 dni;

  3. w przypadku otwarcia placówek, o których mowa powyżej w czasie trwania COVID-19 ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy oraz funkcjonariuszowi służb wymienionych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej zwolnionemu od pełnienia służby z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, albo dorosłą osobą niepełnosprawną  - przez okres nie dłuższy niż 14 dni, przy czym w okresie tym uwzględnia się okres pobierania zasiłku w oparciu o pkt 1.

Prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego po 24 maja 2020 r. zachowa ubezpieczony również w sytuacji, gdy z jego wyboru dziecko niepełnosprawne lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego albo dorosła osoba niepełnosprawna pozostanie w domu i nie będzie korzystała z zajęć prowadzonych przez placówkę.

 

  • 14 maja 2020 r. z mocą od 25 maja weszło w życie rozporządzenie w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19 (Dz.U. poz. 855), które stanowi, iż dodatkowy zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i 1a specustawy przysługuje przez okres na jaki zostały zamknięte żłobki, kluby dziecięce, przedszkola, szkoły, placówki pobytu dziennego oraz inne placówki lub w związku z niemożnością sprawowania opieki przez nianie lub opiekunów dziennych z powodu COVID-19, jednak nie dłużej niż do dnia 14 czerwca 2020 r. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również w przypadku niemożności zapewnienia opieki przez żłobek, klub dziecięcy, przedszkole, placówkę pobytu dziennego oraz inną placówkę lub podmiot zatrudniający dziennych opiekunów z powodu czasowego ograniczenia funkcjonowania tych placówek w związku z COVID-19, przez okres niemożności zapewnienia opieki przez te placówki, jednak nie dłużej niż do dnia 14 czerwca 2020 r.

 

  1. Pomoc w formie świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy.

 

  • Przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 ma prawo złożyć wniosek o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracownik.w objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19.
  • Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
  • Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się zmniejszenie sprzedaży towar.w lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.
  • Wysokość dofinansowania zależy od wielkości spadku obrotów gospodarczych. W przypadku spadku obrotów o:
  1. co najmniej 30% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50% wynagrodzeń poszczególnych pracownik.w objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu do każdego pracownika;
  2. co najmniej 50% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracownik.w objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika;
  3. co najmniej 80% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90% wynagrodzeń poszczególnych pracownik.w objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika.
  • Pamiętać należy, że przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
  • Dofinansowanie może być przyznane mikroprzedsiębiorcom, małym oraz średnim przedsiębiorcom w rozumieniu przepis.w ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
  • MIKROPRZEDSIĘBIORCA to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
  • MAŁY PRZEDSIĘBIORCA to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.
  • ŚREDNI PRZEDSIĘBIORCA to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
  • Dofinansowanie może być przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące przypadające od miesiąca złożenia wniosku. Dofinansowanie jest wypłacane w okresach miesięcznych. Warto pamiętać, że Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten okres mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
  • Wniosek o dofinansowanie przedsiębiorca składa do Powiatowego Urzędu Pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracownik.w w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy. We wniosku o przyznanie świadczeń przedsiębiorca składa oświadczenia o spełnieniu warunków przyznania pomocy (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń). Dofinansowanie przyznawane jest na podstawie umowy zawartej przez starostę z przedsiębiorcą.
  • Przedsiębiorca, który otrzymał dofinansowanie ma obowiązek:
  1. co miesiąc składać oświadczenie o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową o dofinansowanie oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie jest wypłacane;
  2. utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową o dofinansowanie przez okres dofinansowania.
  • W przypadku niedotrzymania tego warunku, przedsiębiorca zwraca dofinansowanie bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od

dnia doręczenia wezwania starosty.

 

  1. Dofinansowanie dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników

  

  • Przedsiębiorca będący osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników może ubiegać się o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
  • Wysokość dofinansowania zależy od wielkości spadku obrotów gospodarczych. W przypadku spadku obrotów o:
  1. co najmniej 30% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie,
  2. co najmniej 50% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie,
  3. co najmniej 80% – dofinansowanie może być przyznane w wysokości 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia miesięcznie.

 

​​​​​​​Ważne! Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.

 

  • Dofinansowanie może być przyznane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące przypadające od miesiąca złożenia wniosku. Dofinansowanie jest wypłacane w okresach miesięcznych. Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
  • Wniosek o dofinansowanie przedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. We wniosku o przyznanie świadczeń przedsiębiorca składa oświadczenia o spełnieniu warunków przyznania pomocy (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń).
  • Dofinansowanie przyznawane jest na podstawie umowy zwartej przez starostę z przedsiębiorcą.
  • Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej przez okres, na który przyznane zostało dofinansowanie. Dofinansowanie wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi, bez odsetek, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

 

  1. Pożyczki dla mikroprzedsiębiorców

  

  • Mikroprzedsiębiorcy mogą ubiegać się o pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka umożliwia pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej np. podatków, składek czy kosztów wynajmu lokalu.
  • Pożyczkę może otrzymać mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r.
  • Pożyczka może być udzielona do wysokości 5000 zł. Oprocentowanie pożyczki jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski. Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
  • Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do Powiatowego Urzędu Pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy.
  • Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza, że prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń).

​​​​​​​

Ważne! Przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

 

  • Wniosek można złożyć bez wychodzenia z domu- przez stronę praca.gov.pl
  1. W Praca.gov.pl przejdź do grupy usług „Tarcza antykryzysowa”.
  2. Wskaż usługę - „Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy”.
  3. Wybierz powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Lista powiatowych urzędów pracy, do których możesz wnieść wniosek w postaci elektronicznej znajduje się również w Praca.gov.pl.
  4. Skompletuj dokumenty, które należy dołączyć do wniosku. Potrzebne będą:​​​​​​​
  • umowa pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, wg określonego wzoru ( do pobrania w sekcji” Przeczytaj zanim przystąpisz do wypełnienia wniosku”).
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19;
  • kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).
  1. Przejdź do edycji wniosku- uzupełnij dane i złóż oświadczenia według treści wniosku.
  2. Dołącz załączniki.
  3. Zweryfikuj konto użytkownika na platformie Praca.gov.pl- być może będziesz musiał je założyć.
  4. Podpisz i wyślij dokumenty.

 

  1. Zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne

    

  • Prawo uzyskania zwolnienia ze składek przysługuje:
  1. płatnikowi składek, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek:
  • przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.,
  • w okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.,
  • w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r.

        – zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych.

  1. płatnikowi składek, będącemu osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 i 321), opłacającemu składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli prowadził działalność przed 1 kwietnia 2020 r. i przychód z tej działalności w rozumieniu przepis.w o podatku dochodowym od os.b fizycznych uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek nie był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.;
  2. duchownemu będącemu płatnikiem składek;
  3. płatnikowi składek, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek:
  • przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.,
  • w okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.,
  • w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r.

       – zgłosił do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 ubezpieczonych;

  1. płatnikowi składek będącemu spółdzielnią socjalną, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek przed dniem 1 kwietnia 2020 r

​​​​​​​

  • Płatnika, o którym mowa w pkt 1, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należne za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres.
  • Płatnika, o którym mowa w pkt 2, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na jego obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy, należne za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r.
  • Płatnika, o którym mowa w pkt 4, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., w wysokości 50% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc.
  • Płatnika składek, o którym mowa w pkt 5, zwalnia się z obowiązku opłacenia nieopłaconych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należne za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres.

​​​​​​​

 Ważne! Przychody z tytułu zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek

nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

 

  • Na skutek nowelizacji omawianego przepisu zwolnienie z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej za marzec 2020 r. stosuje się także wówczas gdy należności te zostały opłacone. Opłacone należności z tytułu składek podlegają zwrotowi na zasadach określonych w art. 24 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 266, 321 i 568). Możliwość uzyskania zwrotu składek opłaconych za marzec dotyczy wyrzyskich ww. grup płatników, za wyjątkiem duchownych. 
  • Tarcza 3.0 umożliwia większej grupie osób skorzystanie z przywileju zwolnienia ze składek ZUS. Ze zwolnienia ze składek za okres od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. będą mogli skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy w pierwszym miesiącu za który wnioskują o zwolnienie osiągnęli przychody w kwocie przekraczającej dotychczas ustalony limit czyli 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r., pod warunkiem, że ich dochód w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek nie przekroczył 7.000 zł. Warunkiem skorzystania z prawa do ulgi jest prowadzenie działalności przed dniem 1 kwietnia 2020 r. 
  • Kolejna zmiana dotyczy umożliwienia skorzystania ze zwolnienia ze składek ZUS przedsiębiorcom, którzy korzystają z tzw. ulgi na start (dotyczy to osób, które rozpoczynają działalność).
  • Na mocy Tarczy 3.0 ze zwolnienia z obowiązku płacenia składek ZUS mogą zostać zwolnieni przedsiębiorcy, którzy z uwagi na:
  1. poziom przychodów i przekroczenie progu 15 681 złotych lub
  2. status przedsiębiorcy korzystającego z tzw. ulgi na start nie mogli dotychczas skorzystać ze zwolnienia.

​​​​​​​

  • Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze zwolnienia z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej za kwiecień i maj 2020 r. także wówczas, gdy należności te zostały opłacone. Opłacone należności z tytułu składek podlegają zwrotowi na zasadach określonych w art. 24 ustawy z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn: Dz.U. z 2020 r. poz. 266).
  • Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek, płatnik składek powinien przekazać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie później niż do dnia 30 czerwca 2020 r. Wniosek o zwolnienie z opłacania składek powinien zawierać:
  1. dane płatnika składek:
  • imię i nazwisko, nazwę skróconą,
  •  numer NIP i REGON, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tych numerów lub jednego z nich – numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu,
  • adres do korespondencji;
  1. oświadczenie płatnika składek opłacającego składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli prowadził działalność przed 1 lutego 2020 r. i przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek nie był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. potwierdzające uzyskanie, w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek przychodu z działalności nie wyższego niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. (dotyczy płatnik.w opłacających składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne).
  2. inne informacje niezbędne do umorzenia składek;
  3. podpis wnioskodawcy.

​​​​​​​

  • Wniosek o zwolnienie z opłacania składek może być złożony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

 

  1. Odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę od składek na ubezpieczenie społeczne

 

  • Ze względów gospodarczych związanych z wystąpieniem COVID-19, Zakład Ubezpieczeń Społecznych może na wniosek dłużnika odstąpić od pobierania odsetek za zwłokę od należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należnych za okres przypadający po dniu 31 grudnia 2019 r.
  • Wniosek, o odstąpienie od pobierania odsetek może być złożony do ZUS w terminie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. Wniosek, powinien zawierać:
  1. dane płatnika składek:

         a) imię i nazwisko, nazwę skorconą,

       b) numer NIP i REGON, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tych numer.w lub jednego z nich – numer PESEL    lub s erię i numer dowodu osobistego albo paszportu,

         c) adres do korespondencji;

  1. uzasadnienie odstąpienia pobierania odsetek za zwłokę;
  2. inne informacje niezbędne do odstąpienia pobierania odsetek za zwłokę;
  3. podpis wnioskodawcy.

​​​​​​​

  • Wniosek, może być złożony w formie dokumentu papierowego albo elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
  • ZUS informuje płatnika składek o odstąpieniu pobierania odsetek za zwłokę, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Odmowa odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę, następuje w drodze decyzji, od której płatnikowi składek przysługuje prawo do wniesienia wniosku do Prezesa ZUS o ponowne rozpatrzenie sprawy, na zasadach dotyczących decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra.

 

  1. Wsparcie dla przedsiębiorców udzielane przez Agencję Rozwoju Przemysłu 

 

  • Wsparcie to może uzyskać przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który potrzebuje pomocy dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej działalności gospodarczej, zagrożonej na skutek ekonomicznych następstw dla przedsiębiorcy, wynikających z zakazów oraz ograniczeń wprowadzonych w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzeniania się choroby wywołanej tym wirusem (COVID-19).
  • Wsparcia nie może uzyskać przedsiębiorca:
  1. którego trudna sytuacja finansowa nie jest następstwem zakazów oraz ograniczeń wprowadzonych w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
  2. wobec którego ogłoszono upadłość lub otwarte zostało postępowanie restrukturyzacyjne.

​​​​​​​

  • Przez trudną sytuację finansową rozumie się sytuację, w której nastąpił spadek obrotów gospodarczych przedsiębiorcy w następstwie COVID-19.
  • Wsparcie to wszelkie formy instrumentów finansowego wsparcia zwrotnego udzielanego na rzecz przedsiębiorców, w tym w szczególności pożyczki, gwarancje, poręczenia oraz inne instrumenty, których przedmiotem jest finansowanie działalności gospodarczej, z wyłączeniem instrumentów zastrzeżonych dla podmiotów wykonujących działalność bankową oraz ubezpieczeniową.
  • Wsparcie może być przyznane w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczenia oraz leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem prowadzonej działalności gospodarczej, na warunkach rynkowych. Wielkość oraz rodzaj wsparcia są uzależnione od faktycznych skutków finansowych, jakie przedsiębiorca poniósł na skutek ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, jak również skali prowadzonej działalności.
  • Szczegółowy wykaz instrumentów finansowych oferowanych przedsiębiorcom będzie publikowany na stronie internetowej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
  • Wniosek o udzielenie wsparcia należy składać do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Wzór wniosku wraz z objaśnieniami zostanie opublikowany na stronie internetowej Agencji.
  • Wniosek przedsiębiorcy o udzielenie wsparcia rozpatrywany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku braków formalnych wniosku Agencja wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 5 dni.
  • Wsparcie udzielane jest po dokonaniu weryfikacji zasadności wniosku o udzielenie wsparcia, na podstawie umowy wsparcia zawieranej z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A.

 

  1. Ulgi w podatku od nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste lub przedłużenie terminów płatności rat dla wskazanych grup przedsiębiorców

 

  • Rada gminy może wprowadzić, za część roku 2020, zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
  • Rada gminy może przedłużyć wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r.
  • Przedłużono termin na wniesienie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego za rok 2020 do dnia 30 czerwca 2020 r. Dalsze przedłużenie tego terminu będzie mogło nastąpić w drodze rozporządzenia.
  • Wprowadzono możliwość przedłużenia terminu na wniesienie opłaty przekształceniowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów za rok 2020 do dnia 31 grudnia 2020 r. Przedłużenie terminu nastąpi w drodze rozporządzenia.

 

  1. Odroczenie terminu płatności podatku, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległ ości podatkowej – odstąpienie od ustalania opłaty prolongacyjnej.

    

  • Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.

​​​​​​​

  • W decyzji, o której mowa powyżej, organ podatkowy ustalał opłatę prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Obecnie do decyzji dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, nie ustala się opłaty prolongacyjnej.
  • Dodatkowo, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zaniechać w całości lub w części poboru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, określając w szczególności rodzaj podatku, zakres terytorialny zaniechania, okres, w którym następuje zaniechanie, i grupy obowiązanych, których dotyczy zaniechanie, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii w związku z COVID-19 oraz skutki nimi wywołane.

 

  1. Biała lista podatników 

    

  • W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 termin na złożenie zawiadomienia o wykonaniu przelewu na rachunek bankowy, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatnik.w VAT, przedłuża się do 14 dni od dnia zlecenia przelewu (zawiadomienie składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury).

​​​​​​​

  1. Zmiany w podatku dochodowym

 

  • Podatnicy, którzy z powodu COVID-19:
  1. ponieśli w 2020 r. stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
  2. uzyskali w 2020 r. łączne przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w 2019 r. z tej działalności – mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, nie więcej jednak niż o kwotę 5 000 000 zł, odpowiednio dochód lub przychód uzyskany w 2019 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

​​​​​​​

  • W celu dokonania takiego obniżenia podatnik składa korektę zeznania za rok 2019 r. Strata nieodliczona w sposób powyższy podlega odliczeniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

 

  1. Przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy 

 

  • Obowiązek przekazania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek pobranych w marcu i kwietniu 2020 r. podlega wykonaniu w terminie do dnia 1 czerwca 2020 r. – dotyczy to zarówno płatników - zakładów pracy, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jeżeli płatnicy ci ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
  • Podatnicy będący małymi podatnikami, którzy na 2020 r. wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, mogą zrezygnować w trakcie roku podatkowego z tej formy wpłacania zaliczek za miesiące marzec–grudzień 2020 r., jeżeli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
  • O rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek podatnicy informują w zeznaniu składanym za 2020 r.
  • Podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w ustawie o COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2020 r. Za towary takie uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, służy jedynie jako punkt wyjścia i nie stanowi porady prawnej, ani też nie może zostać uznany za świadczenie pomocy prawnej, w tym poradę, opinię prawną, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie czy też chęci ich wyrażenia. Zawarte w niniejszej publikacji informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie. Jeśli chcesz skonsultować z nami dany artykuł- napisz do nas: prawnik@medicalpr.pl

15 marca 2022
Nie jest tajemnicą, że pracownicy salonu kosmetycznego narażeni są na bezpośredni kontakt z klientem, w szczególności ze skórą klienta, a także z materiałem biologicznym, np. krwią.
12 marca 2022
W salonach, w których wykonywane są zabiegi ingerujące w skórę ubezpieczenie OC (choć obecnie nieobowiązkowe) powinno być jednym z najważniejszych narzędzi mających wspomóc kosmetyczkę/ kosmetologa w sytuacji, gdy pojawią się
03 marca 2022
Ostatnie dni przynoszą niedobre wieści od naszych wschodnich sąsiadów. Wojna powoduje napływ obywateli Ukrainy, którzy szukają w naszym kraju spokoju i bezpieczeństwa. Część z nich złoży wnioski o status uchodźcy,
21 lutego 2022
Niedawno pisałam o tym, że nałożenie obowiązku szczepień na pracowników służby zdrowia w drodze rozporządzenia godzi w konstytucyjne zasady i może skutkować tym, że nie będzie jak tego obowiązku wyegzekwować.
16 lutego 2022
W czwartek (10.02) Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Kosmetologii „Przyjazna Kosmetyka” opublikowało listę zabiegów, które mogą zniknąć z gabinetów kosmetycznych. Lista ta została przekazana Ministerstwu Zdrowia przez lekarzy. „Wypłynęła” w związku
01 lutego 2022
Od 1 marca wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20.03.2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Nowelizacja zakłada, że niektóre grupy zawodowe będą zobowiązane

KONTAKT

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celach marketingowych, w tym na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysłanej przez Medical Public Relations z siedzibą w Gdyni ul. Wrocławska 75 A, zgodnie z Ogólnym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204z zm.)

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Medical PR © 2022

Stronę stworzono wykorzystując kreator stron www So Blue Sky