Porady lekarskie w czasie pandemii

Marta Handzlik-Rosuł 

Ukończyła prawo na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe z Prawa Medycznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego;  od ponad 15 lat zajmuje się prawem oświatowym i prawem pracy. Po latach postanowiła powrócić także do prawa medycznego, którym zajmowała się podczas pracy w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz współpracując z wydawnictwem Wolters Kluwer. Jest autorką i współautorką książek, komentarzy i artykułów dotyczących tych dziedzin prawa, którymi zajmuje się na codzień.

Od wielu lat prowadzi szkolenia w zakresie prawa oświatowego oraz prawa medycznego.

Autor tekstu

12 czerwca 2020

Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 wymusiła zmiany w funkcjonowaniu wielu gabinetów lekarskich. Choć nie było odgórnego nakazu ich zamykania wiele z tych gabinetów- przynajmniej w pierwszym okresie epidemii- zawiesiło swoją działalności.

Jednak przedłużający się okres epidemii sprawił, ze lekarze coraz częściej myślą o powrocie do prowadzenia działalności. Jak to zrobić bezpiecznie- dowiesz się z naszych artykułów na blogu.

 

Jeśli dotychczas Twoja działalności była całkowicie zawieszona, a chciałbyś powrócić do przyjmowania pacjentów, warto w pierwszej kolejności sięgnąć po rozwiązania teleinformatyczne, które ograniczą w znacznej mierze narażenie na kontakt z osobą zarażoną koronawirusem.

 

Najpopularniejszym rozwiązaniem są teleporady- czyli porady przez telefon. Takie zresztą są także zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego na czas epidemii.

 

Udzielanie porad w tej formie polega na tym, że pacjent w pierwszej kolejności umawia się na taką wizytę (telefonicznie lub przez internet), a następnie lekarz- czyli Ty- dzwoni do pacjenta danego dnia i o określonej godzinie. Przez telefon przeprowadzany jest wywiad medyczny i rozmowa z pacjentem na temat jego dolegliwości i ewentualnych potrzeb w zakresie recept, omówienia badań, czy skierowań na badania.

 

Telekonsultacje pozwalają pacjentowi skorzystać z porady lekarskiej, a jednocześnie nie narażać ani pacjentów ani lekarzy na bezpośredni kontakt. W przypadku stałych pacjentów sprawa jest o tyle prosta, że lekarz ma w systemie pełną dokumentację takiego pacjenta.

 

Innym rozwiązaniem jest czat z lekarzem. Jednak do tego potrzeba już zainwestowania w bezpieczne instrumenty umożliwiające przeprowadzenie takiej wizyty online i chroniące dane wrażliwe pacjenta.

 

Jeśli podczas wywiadu przez telefon (rozmowy online) okaże się, że wizyta jest konieczna, wtedy pacjent zostaje przyjęty przez lekarza w gabinecie. Należy jednak pamiętać, że stosowane powinny być w takim wypadku podwyższone zasady bezpieczeństwa.

 

Osoby przychodzące do gabinetu powinny przede wszystkim zdezynfekować na wejściu ręce, nosić maseczkę oraz poddać się pomiarowi temperatury i odpowiedzieć na pytania dotyczące ich stanu zdrowia (przykładowa ankieta tutaj- link do ankiety).

 

Dodatkowo na wizytę pacjent powinien stawić się punktualnie i bez osoby towarzyszącej. Na terenie gabinetu zaleca się noszenie ochraniaczy na buty. Wszelkie płatności za wizytę powinny odbywać się bezkontaktowo.

 

Lekarz w gabinecie przy biurku- dla własnego bezpieczeństwa- powinien być oddzielony od pacjenta przegrodą z pleksiglasu, musi także nosić maseczkę i rękawiczki.

 

Wszelkie skierowania i recepty należy, w miarę możliwości, wystawiać online. Dotyczy to także zwolnień lekarskich.

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, służy jedynie jako punkt wyjścia i nie stanowi porady prawnej, ani też nie może zostać uznany za świadczenie pomocy prawnej, w tym poradę, opinię prawną, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie czy też chęci ich wyrażenia. Zawarte w niniejszej publikacji informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie. Jeśli chcesz skonsultować z nami dany artykuł- napisz do nas: prawnik@medicalpr.pl

15 marca 2022
Nie jest tajemnicą, że pracownicy salonu kosmetycznego narażeni są na bezpośredni kontakt z klientem, w szczególności ze skórą klienta, a także z materiałem biologicznym, np. krwią.
12 marca 2022
W salonach, w których wykonywane są zabiegi ingerujące w skórę ubezpieczenie OC (choć obecnie nieobowiązkowe) powinno być jednym z najważniejszych narzędzi mających wspomóc kosmetyczkę/ kosmetologa w sytuacji, gdy pojawią się
03 marca 2022
Ostatnie dni przynoszą niedobre wieści od naszych wschodnich sąsiadów. Wojna powoduje napływ obywateli Ukrainy, którzy szukają w naszym kraju spokoju i bezpieczeństwa. Część z nich złoży wnioski o status uchodźcy,
21 lutego 2022
Niedawno pisałam o tym, że nałożenie obowiązku szczepień na pracowników służby zdrowia w drodze rozporządzenia godzi w konstytucyjne zasady i może skutkować tym, że nie będzie jak tego obowiązku wyegzekwować.
16 lutego 2022
W czwartek (10.02) Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Kosmetologii „Przyjazna Kosmetyka” opublikowało listę zabiegów, które mogą zniknąć z gabinetów kosmetycznych. Lista ta została przekazana Ministerstwu Zdrowia przez lekarzy. „Wypłynęła” w związku
01 lutego 2022
Od 1 marca wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20.03.2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Nowelizacja zakłada, że niektóre grupy zawodowe będą zobowiązane

KONTAKT

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celach marketingowych, w tym na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysłanej przez Medical Public Relations z siedzibą w Gdyni ul. Wrocławska 75 A, zgodnie z Ogólnym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204z zm.)

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Medical PR © 2022

Stronę stworzono wykorzystując kreator stron www So Blue Sky