Marta Handzlik-Rosuł
Ukończyła prawo na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe z Prawa Medycznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego; od ponad 15 lat zajmuje się prawem oświatowym i prawem pracy. Po latach postanowiła powrócić także do prawa medycznego, którym zajmowała się podczas pracy w Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz współpracując z wydawnictwem Wolters Kluwer. Jest autorką i współautorką książek, komentarzy i artykułów dotyczących tych dziedzin prawa, którymi zajmuje się na codzień.
Od wielu lat prowadzi szkolenia w zakresie prawa oświatowego oraz prawa medycznego.
Autor tekstu
Jeśli dotychczas Twoja działalności była całkowicie zawieszona, a chciałbyś powrócić do przyjmowania pacjentów, warto w pierwszej kolejności sięgnąć po rozwiązania teleinformatyczne, które ograniczą w znacznej mierze narażenie na kontakt z osobą zarażoną koronawirusem.
Najpopularniejszym rozwiązaniem są teleporady- czyli porady przez telefon. Takie zresztą są także zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego na czas epidemii.
Udzielanie porad w tej formie polega na tym, że pacjent w pierwszej kolejności umawia się na taką wizytę (telefonicznie lub przez internet), a następnie lekarz- czyli Ty- dzwoni do pacjenta danego dnia i o określonej godzinie. Przez telefon przeprowadzany jest wywiad medyczny i rozmowa z pacjentem na temat jego dolegliwości i ewentualnych potrzeb w zakresie recept, omówienia badań, czy skierowań na badania.
Telekonsultacje pozwalają pacjentowi skorzystać z porady lekarskiej, a jednocześnie nie narażać ani pacjentów ani lekarzy na bezpośredni kontakt. W przypadku stałych pacjentów sprawa jest o tyle prosta, że lekarz ma w systemie pełną dokumentację takiego pacjenta.
Innym rozwiązaniem jest czat z lekarzem. Jednak do tego potrzeba już zainwestowania w bezpieczne instrumenty umożliwiające przeprowadzenie takiej wizyty online i chroniące dane wrażliwe pacjenta.
Jeśli podczas wywiadu przez telefon (rozmowy online) okaże się, że wizyta jest konieczna, wtedy pacjent zostaje przyjęty przez lekarza w gabinecie. Należy jednak pamiętać, że stosowane powinny być w takim wypadku podwyższone zasady bezpieczeństwa.
Osoby przychodzące do gabinetu powinny przede wszystkim zdezynfekować na wejściu ręce, nosić maseczkę oraz poddać się pomiarowi temperatury i odpowiedzieć na pytania dotyczące ich stanu zdrowia (przykładowa ankieta tutaj- link do ankiety).
Dodatkowo na wizytę pacjent powinien stawić się punktualnie i bez osoby towarzyszącej. Na terenie gabinetu zaleca się noszenie ochraniaczy na buty. Wszelkie płatności za wizytę powinny odbywać się bezkontaktowo.
Lekarz w gabinecie przy biurku- dla własnego bezpieczeństwa- powinien być oddzielony od pacjenta przegrodą z pleksiglasu, musi także nosić maseczkę i rękawiczki.
Wszelkie skierowania i recepty należy, w miarę możliwości, wystawiać online. Dotyczy to także zwolnień lekarskich.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, służy jedynie jako punkt wyjścia i nie stanowi porady prawnej, ani też nie może zostać uznany za świadczenie pomocy prawnej, w tym poradę, opinię prawną, wykładnię prawa lub konsultację prawną w jakiejkolwiek sprawie czy też chęci ich wyrażenia. Zawarte w niniejszej publikacji informacje nie odnoszą się do konkretnego stanu faktycznego. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skonsultować się ze specjalistą w danej dziedzinie. Jeśli chcesz skonsultować z nami dany artykuł- napisz do nas: prawnik@medicalpr.pl
KONTAKT
Medical PR © 2022
Stronę stworzono wykorzystując kreator stron www So Blue Sky